Tips voor het generen van klanten via content marketing

Voor marketing anno 2017 is hoog staan in Google een must. Het toepassen van content marketing is daarbij een goede en gratis tool, in combinatie met social media. Leon Tindemans van TTM Communicatie gaf tijdens de TrouwBrancheBorrel bij Buitenplaats Sparrendaal een lezing over content marketing. Lees hier een samenvatting van zijn interessante lezing met handige tips.

Lees het gehele artikel als NTBO lid door in te loggen. Geen lid? Lees hier alles over het lidmaatschap.
[userpro_private restrict_to_verified=1]

Zaaien op social media
Content marketing kan je veel opleveren, maar hier dien je wel tijd in te investeren. Hoe vaak moet je dan iets posten?
♥ Twitter 3 keer per dag
♥ Facebook 1 tot 2 keer per dag
♥ Instagram 1 tot 2 keer per dag
♥ LinkedIn 2 tot 3 keer per week
♥ Bloggen 1 tot 2 keer per week

Dit lijkt veel, maar in de realiteit zien je volgers niet ieder bericht dat je plaatst. Op social media is het heel veel zaaien. Het werkt niet zo dat mensen je product of dienst gaan kopen door dat ene bericht op social media. Het beslissingsproces via deze media gaat anders. Mensen laten zich, zeker als ze gaan trouwen, eerst inspireren en oriënteren veel. Ze zoeken via Google, lezen blogs, bekijken video’s en worden beïnvloed door familie en vrienden. In dit proces is het belangrijk dat jij als bedrijf ook langs komt.

Social media = zaaien, een naam opbouwen en vertrouwen krijgen.

Belangrijke aandachtspunten
♥ Regelmatig aanwezig zijn
♥ Je moet een leuk verhaal vertellen; dat is content marketing
♥ Je moet zorgen voor een goede website

Website als moederschip
De website is de plek waar iedereen naar toe gaat, vanuit advertenties, social media en Google. Via deze kanalen probeer je mensen naar je website te trekken. Door het schrijven van blogs of het maken van video’s, kan je de vindbaarheid van je website vergroten.

Hoe kom ik hoog in Google?
♥ Google kijkt naar hoeveel content er op je site staat. Zet hier dus regelmatig nieuwe dingen op.
♥ Zorg dat de techniek goed is. Doordat we vele uren op internet zitten via de telefoon, kijkt Google hoe de techniek van je site is. Je website dient daardoor responsive te zijn en veilig.
♥ Links vanaf andere websites vergroot je vindbaarheid.

Tips-genereren-van-klanten-met-content-marketing

Soorten content
Er zijn veel soorten content, waarvan blogs en video’s de meest voorkomende zijn. Vind je het lastig om nieuwe dingen te bedenken voor je blog of video? Combineer het! Als je een blog hebt geschreven over bijvoorbeeld ‘De 5 beste tips voor…’, dan kan je dit ook opnemen voor een video. Bedenk dat video heel hoog wordt meegenomen in de zoekresultaten en een interessant middel is voor je content marketing.

Blogs
Een blog schrijf je op je eigen website en is tussen de 200 en 300 woorden.

Hoe begin je een blog te schrijven?
1. Bedenk een onderwerp
2. Maak het geraamte van de blog; bedenk de tussenkoppen
3. Schrijf dan de tekst per alinea

Blogonderwerpen waar veel op wordt gezocht
Zodra je een zoekterm in Google typt, geeft Google vaak suggestiewoorden. Zodra er een zwart woord in Google staat, betekent dat dit een woord is waar veel op wordt gezocht. Je kunt dus over deze veel gezochte termen een blog schrijven, waardoor deze goed gevonden zal worden op Google. Ook zoeken mensen vaak op plaatsnaam. Dit kan je ook goed verwerken in je blog, maar let op dat je geen dubbele content plaatst.

Waarom moet ik bloggen?
Een potentiële klant gaat zich oriënteren en gaat zoeken naar inspiratie en informatie. Als jij kunt zorgen dat deze zoeker via Google of social media op jouw website uitkomt, dan laat je zien dat jij de expert bent. Jij geeft inspiratie, je krijgt vertrouwen en mensen gaan je volgen.

Content is de basis voor een potentiële lead.

Gastbloggen
Met gastbloggen kan je samenwerken met een andere leverancier door een artikel te schrijven voor diegene zijn website. Jouw naam komt hiermee in het netwerk van deze leverancier. Het is een goede manier om meer bekendheid en leads naar potentiele klanten te krijgen. Daarnaast creëer je een link naar je eigen website wat weer goed is voor je zoekresultaten.

Tips-genereren-van-klanten-met-content-marketing

Social media kanalen
Twitter
Twitter wordt tegenwoordig niet veel meer gebruikt, alleen als nieuws- of klaagkanaal. Wel kan je het inzetten voor je SEO. Als je op social media een link naar je website zet, ziet Google dit als een Social Signal en dit heeft positieve invloed op je zoekresultaat.

Snapchat
Snapchat is een opkomend social media kanaal wat met name onder jongeren heel populair is. Een kanaal om in de gaten te houden, maar voor nu wat lastig voor de trouwbranche doordat het moeilijk te meten is wat het effect kan zijn op je marketing.

Instagram
Een aantal tips voor Instagram:
♥ Denk na over de tekst in je bio. Laat zien dat je werkzaam bent voor bruiloften.
♥ Denk na over de hashtags die je gebruikt. Je kunt met hashtags veel likes krijgen, maar zijn ze ook echt relevant? Gebruik maximaal 10 tot 15 goede hashtags.
♥ Zet je account over naar een zakelijk Instagram account. Je kunt hiermee statistieken inzien en daarmee meten welke berichten wel/niet goed werken.
♥ Quotes zijn goede posts om te plaatsen.
♥ Koppel je Instagram account aan je Facebookpagina, zodat bij adverteren het juiste account wordt weergegeven.

Facebook
Tips voor het gebruik van Facebook:
♥ Algemene hashtags op Facebook werken niet, ze zullen eerder naar je ‘concurrent’ leiden.
♥ Probeer het ‘Meer weergeven’ te vermijden. Mensen klikken hier niet snel op.
♥ Facebook heeft als doel om je zo lang mogelijk op Facebook te houden. Het delen van een link naar een externe site is daardoor niet handig. Beter is om een tekst met de link te plaatsen in combinatie met een foto.
♥ Mensen die je bericht liken, kan je uitnodigen je pagina leuk te vinden. Dit is een effectieve tool om meer volgers te krijgen. Let op: dit kan alleen via de computer!

Bereik van Facebook
Het bereikte aantal personen bij Facebook, betekent als iemand er langs scrolt. Als iemand het bericht ziet/scant dan is dit 1 bereikt persoon. Het bereik op Facebook begint steeds lager te worden. Dit komt omdat Facebook een selectie maakt van jouw persoonlijke gegevens en interesses en daar de getoonde berichten op aanpast. Dit wordt de Facebook Edgerank genoemd. Dit verdwijnt zodra je een bericht als advertentie plaatst.

Berichten die goed scoren op Facebook
♥ Video’s
♥ Zoek de interactie op (d.m.v. een vraag te stellen of quiz te houden)
♥ Humor
♥ Quotes
♥ Weetjes
♥ Het delen van je blogs
♥ Facebook live

De hand-out van de lezing is hier te downloaden. Kijk voor meer informatie over TTM Communicatie op www.ttmcommunicatie.nl.

[/userpro_private]

Geef een reactie